Free Website Traffic!

Sunday

MEMAHAMI REALITI KEUSAHAWANAN

MEMAHAMI REALITI KEUSAHAWANAN

KENAPA PENTINGNYA SAYA MEMAHAMI DUNIA KEUSAHAWANAN ?

Irfan Khairi mendapat ijazah Sarjana Muda Multimedia Design dari Stafffordshire University, United Kingdom. Selepas mendapat ijazah, Irfan telah menerima tawaran bekerja di salah satu syarikat IT terbesar di Birmingham, Netmedia (UK) Ltd. Sebagai pereka sistem multimedia dan perunding Internet, beliau bertanggungjawab mereka ciptra sistem pembelajaran Internet untuk sekolah-sekolah di United Kingdom yang dinamakan Learning Grid. Pada ketika ini, lebih dari 5,000 sekolah-sekolah di United Kingdom menggunakan sistem Learning Grid tersebut. Oleh kerana minat dan latar belakangnya yang mendalam dalam bidang Internet dan perniagaan, beliau memulakan perniagaannya sendiri di Internet secara sambilan pada tahun 1999. Selepas mendapati pendapatan dari perniagaan Internetnya adalah berlipat kali ganda pendapatan bekerja 9-5, beliau mengambil keputusan untuk menumpukan perhatian kepada perniagaan Internet miliknya selepas 1 tahun beroperasi. Semenjak itu, Irfan hanya bekerja sepenuh masa dari rumah dengan hanya menggunakan laptop dan Internet. Dalam masa 3 tahun beroperasi, salah satu perniagaannya memperolehi untung bersih sebanyak RM1,000,000 - tanpa pekerja dan peralatan komputer canggih. Modal permulaannya... hanya RM500. Ketika itu beliau berumur 25 tahun!

KENAPA KITA TIDAK BERJAYA & KAYA ?
JAWABNYA SEBAB KITA SENDIRI TIDAK MEMPERKAYAKAN DIRI KITA SENDIRI.. SETIAP HARI KITA BERUSAHA DAN BEKERJA UNTUK MEMPERKAYAKAN ORANG LAIN .. KITA JUGA TIDAK SEDAR BAHAWA SETIAP HARI KITA SELALU MEMOTIVASIKAN DIRI KITA SEHINGGAKAN DIRI KITA SENDIRI LUPA AKAN KEUPAYAAN YANG KITA ADA …….

PEMILIHAN PERNIAGAAN

...mesti mengambilkira:
1. Minat
2. Kemahiran
3. Risiko
4. Pasaran
5. Persaingan
6. Lokasi
7. Modal

BISNES SATU PENYELESAIAN

PELUANG SENTIASA ADA KEPADA SETIAP ORANG…HANYA KESANGGUPAN YANG MEMBEZAKAN

PELUANG PERNIAGAAN TIDAK SAMA TETAPI MUNGKIN SERUPA !!!.

JANGAN JADI SEORANG YANG MELIHAT TETAPI TIDAK NAMPAK

Memahami apa dia perniagaan ! Mengurus Risiko Pentingkan Pengetahuan Usaha & Usaha Pelanggan adalah diri anda sendiri !

Utamakan jaringan Perniagaan Hari ini adalah untuk esok !

RESEPI KEJAYAAN USAHAWAN CINA

Prinsip Menang –Menang ! Tidak suka mencari & mencipta alasan

Disiplin dalam Tadbir Urus Niaga

Takrif Erti Kejayaan dalam bisnis

KITA YANG MENEMPAH KEGAGALAN
TIDAK PUNYA WAWASAN & MATLAMAT JAHIL DALAM ILMU PENGURUSAN TIDAK MEMPUNYAI KEYAKINAN TIDAK LAGI DIPERCAYAI ORANG TIDAK PANDAI MENANGANI MASALAH TIDAK MEMBERI TUMPUAN PENUH TERLALU BERGANTUNG PADA ORANG MALAS

Label Pemalas. "Ibu kepada rekacipta adalah kemalasan,bukannya keperluan" Keperluan wujud hasil daripada kemalasan" "Peluang Keusahawanan diterokai daripada hutan kemalasan manusia" "Wujudnya wang kerana kemalasan Manusia" "Perkembangan teknologi juga bermula daripada Kemalasan" Perkataan rajin lahir kerana adanya ibu Kemalasan" Apa lagi...itu pun dikatakan MALAS ?

1) Sikap 7) Pekerja 2) Perkhidmatan

6) Pasaran

FORMULA menjadi USAHAWAN BERJAYA

3) Produk & Pembungkusan

5) Pelanggan

4) Pengurusan Akaun Perniagaan

MEMAHAMI KEHENDAK & KEMAHUAN PELANGGAN

APAKAH KEMAHUAN PELANGGAN APAKAH FIKIRAN PELANGGAN

APAKAH KEHENDAK PELANGGAN APAKAH PERASAAN PELANGGAN

APAKAH ANDA TAHU PELANGGAN TIDAK SUKAKAN ANDA APAKAH ANDA TAHU TANGGUNGJAWAB ANDA ?
APAKAH ANDATAHU SUMBANGAN ANDA AMAT PENTING UNTUK ORGANISASI



No comments:

Post a Comment